Van egy bábtechnika, a bunraku, amihez három ember szükséges. (Ettől viszont egyáltalán nem könnyebb. Sőt.) Úgyhogy jöjjön róla nem három, hanem mindjárt kétszer három érdekesség.
1. Így írják japánul: 文楽, de a legpontosabb megnevezése ez: 人形浄瑠璃. Segítünk: ningyō jōruri, az első szó jelenti a bábot, a második zenét és az éneket. A tradicionális bunrakuhoz ugyanis nem elég a három mozgató, hanem kell egy énekes és egy zenész is, aki a samiszen nevű hangszeren játszik, de előkerül fuvola vagy ütőhangszer is. Ők a színpad szélén ülnek.
2. Összehasonlítva a többi hagyományos keleti bábtechnikával, a bunraku igen fiatal, alig 500 éves. Népszerűsége valamivel később, az 1680-as években kezdődött, amikor a japán Shakespeare-nek is nevezett Csikamacu Monzaemon összeállt egy énekessel, bizonyos Takemoto Gidajuval, és bábszínházat nyitottak Oszakában. Maga a bunraku név egy társulat, az Uemura Bunrakuken színházának nevéből (Bunrakuza) ered, ők viszont a 19. század elején léteztek.
Egy európai bunraku-előadás, amit néhány évvel a Trafóban láthattunk:
3. A három bábos között komoly hierarchia van. Aki a bunrakura teszi fel a karrierjét, kitartó és elhivatott ember: 10-15 évig kell a lábakat mozgatnia, aztán kerülhet följebb, a bal kézre, és ha ebben is tökéletes - ez szintén évtizednyi munka -, akkor lehet belőle főmozgató, aki a fejet és a jobb kezet mozgatja.
4. A bunraku nem az exhibicionisták műfaja: a bábosok nem beszélnek, egyenfeketében játszanak, sőt, gyakran csuklyát is viselnek. Mivel többféle bunrakuiskola van, ezért a csuklya iskoláról iskolára változhat.
Anthony Minghella rendezte azt a Pillangókisasszonyt, amelyben szintén a Blind Summit bábosai közreműködtek. Az előadás a Metropolitan Opera, az English National Opera és a Litván Nemzeti Opera koprodukciója volt. A Met-közvetítések sorozatában szintén láthatták magyar nézők.
5. Aki könnyed esti kikapcsolódásra vágyik Oszakában, ne a Nemzeti Bunrakuszínházba vegyen jegyet. Az itt játszott történetek nem túl vidámak: gyakoriak a tragikus szerelmi drámák, amelyekben a szerelmesek öngyilkosságot követnek el, de a 47 roninról szóló história sem kifejezetten vígjátéki.
6. Japánban mintegy negyven bunrakutársulat létezik, a műfajt élő nemzeti kincsnek nyilvánították.
És akkor jöjjön valami egészen tradicionális:
Bábszínház 7x - Három az egyben
április 21. 16.00, Kemény Henrik Terem
Részletes információ és jegyvásárlás itt