Bábszínház blog

Szálinger Balázs: "Nem használtam eszköznek a mesét"

2018. február 05. - Bábszínház blog

A csillagszemű juhász megy, a Fehérlófia jön, Szálinger tehát marad. Távirati stílusban így foglalhatnánk össze februári műsorunkat.

edv_5237.jpg

A csillagszemű juhász amellett, hogy megkapta a Színikritikusok Díját, komoly közönségsiker is, ezért a február 9-10-i előadások után csak tavaszra szól a pihenő, a pedig Fehérlófia február 22-én, két év után kerül vissza a repertoárra. Ami (aki) összeköti a darabokat, az a szerző, a József Attila-díjas költő, Szálinger Balázs személye.

- Milyen meséket szerettél gyerekkorodban?

- Mondákat olvastam a magyar történelemből, aztán volt egy Tűzparipa és villámkard című mesekönyv, ami az örmény nemzeti eposz alapján készült, ezek, illetve főleg a mondák voltak nagy hatással rám. Aztán tizenéves koromban jöttek a Tarzan-könyvek, Tandori Dezső fordításában (nyilván fogalmam se volt akkor, ki az a Tandori).

- Olvasnál meséket, ha nem kellene mesedarabokat írnod?

- A gyerekemnek esetleg - olykor el-elgondolkodva azon, milyen jó is mesét olvasni.

 - Mit szeretsz a Fehérlófiában és mit A csillagszemű juhászban? Beleírtad magad valamelyik karakterbe? 

- A Fehérlófia a megvalósult színpadi varázslat. A csillagszemű pedig nagyon vicces. Óriási rendezők vették kezükbe a két szöveget, nagy megtiszteltetés volt mindkettő. A Fehérlófiában Fehérlófia vagyok, A csillagszeműben nyilván a bénábbik porkoláb. (Egyébként darabont, nem porkoláb. Az író rosszul emlékszik.)

- A csillagszemű juhásznál több kritikában kiemelték a finom politikai utalásokat. Tényleg vannak benne?

- A mai világban egy pékségben való sorban állásnak is van politikai konnotációja, nehogy már pont A csillagszemű juhász ne beszéljen a hatalomról, amikor eleve arról beszél. Nem futottam el a téma elől, de nem is hiszem, hogy eszköznek használtam a mesét, hogy üzengessek.

 - A Fehérlófia után írtál Rigócsőr királyt, Csillagszemű juhászt, Lúdas Matyit, Halhatatlanságra vágyó királyfit. Te felkapott bábszínházi szerző lettél?

- Szerintem én nem vagyok felkapott, ne is legyek. Úgy mondanám, hogy az én pályámon belül lett nagyon felkapott a mese!

- A Fehérlófia nagyon sok próbáján itt voltál, A csillagszemű juhásznál már kevesebbszer jöttél, és az előadás-látogatásaid aránya is kb. szinte mindegyik vs néhány. Biztosan nem az előadások minősége különbözik, de ez egyszerű időhiány miatt történt, vagy a Fehérlófia szövegileg többet jelent neked, meg mert az első volt, amin ezt a műfajt tanultad, ezért fontosabb számodra?

- Nem, azért történt, mert nem szép dolog folyton belógni hátulról. Aztán A csillagszeműre már nem is nagyon mertem belógni. Sose kerültem meg azóta a Hivatali Utat! Mindig vettem jegyet, többször csökkentett árút, ez tény - viszont szépen, bejelentkezés alapján, hivatalosan!

- A bábszínházaknak felkérésre írsz, a "rendes" színházaknak szánt darabjaid többnyire érdeklődésből, szerelemből születnek. Ez azt is jelenti, hogy másképp veszed a lelkedre, ha a rendező a szövegedből húz vagy kér még két mondatot?

- Nem igaz, fura módon az ún. felnőttszínházban bemutatott darabok többsége is felkérésre született, csak a Köztársaság és a Becsvölgye volt kivétel, ezek tényleg saját ötletből, saját elszánásból készültek. Dehogy, húzzanak, amennyit csak tudnak. Nekem az a dolgom, hogy minél kevesebbet tudjanak húzni. Ha ez nem sikerül, az az én bajom. De az se visel meg. Igazán galád darabcsonkítással szerencsére még nem találkoztam.

Információk az előadásokról és jegyvásárlás: A csillagszemű juhász / Fehérlófia

A bejegyzés trackback címe:

https://babszinhaz.blog.hu/api/trackback/id/tr2113636126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása